|
Gustaf de Laval
En av de personer som influerade Gustaf Dalén
var Gustaf de Laval. De Laval som gick under epitetet "De höga
hastigheternas man" är mest känd för mjölkseparatorn
och ångturbinen. Två uppfinningar vilka skulle ge honom
världsrykte. Totalt sett höll De Laval 92 patent och arbetade
under hela sin levnad med att utveckla mer än 200 projekt och grundade
37 företag. Ett anmärkningsvärt facit. Detta innebar
dock inte att han var en framgångsrik entreprenör. Herr de
Laval saknade totalt sinne för kostnadskontroll och dog därmed
djupt skuldsatt. Att några av de Lavals bolag kunde överleva
berodde helt på att företagsledningarna lyckades hålla
de Laval utanför verksamheten. Separatorer
och turbiner
En notis i en tysk tidning fångade intresset hos en brukspatron
i Dalarna. Artikeln beskrev en ny maskin för att skilja ut grädde
från mjölk. Han visade artikeln för en ingenjör
på Klosters bruk. Denne ingenjör, de Laval, hade sedan
tidigare erfarenhet från centrifugalkraften - eftersom han tidigare
på Stora Kopparbergs Bergslags AB tillverkat glasflaskor genom
att låta glas slungas ut mot kanterna i en roterande form. Trots
att han inte hade några pengar slutade han sitt arbete för
att utveckla denna uppfinning. Den 16 december 1877 förevisade
de Laval en prototyp på en effektiv och fungerande separator.
I samband med detta kom han i kontakt med en gammal studiekamrat vid
universitetet, Oscar Lamm, en man med goda kontakter med rika personer
både i Sverige och internationellt. Året efter fick de
Laval patent på sin uppfinning och tillsammans med Lamm bildade
de en firma. Lamm lade ner ett betydande arbete på att få
fram riskkapital, och han lyckades bra. Men vid flera tillfällen
hotades affärsprojektet av att läggas ned, just eftersom
pengarna tog slut. Samtidigt kom en konkurrentprodukt ut på
marknaden. Men de lyckades med sin bedrift och skapade ett världsledande
företag.
Den som under
de första åtta åren höll ordning på företaget
var Oscar Lamm. Sedan fick Lamm nog av de Laval och slutade. Lamm
kom sedan även att göra viktiga insatser för att rädda
det krisdrabbade verkstadsföretaget Atlas (i dag Atlas Copco).
Ångturbinen
var en utveckling av dåtidens ångmaskiner och fick stor
betydelse runtom i världen. 1883 tog de Laval patent på
den första praktiskt användbara ångturbinen. 1888
presenterade han en förbättrad turbin, den s.k. aktionsturbinen.
1893 konstruerar han en ångturbin med fjädrande axel.
För att exploatera sina uppfinningar
var han med och bildade AB Separator (1878, aktiebolag 1883, numera
Alfa-Laval AB), AB de Lavals ångturbin (1893, numera ASEA-koncernens
STAL-Laval turbin AB) och Svenska stålpressnings AB i Olofström
(1887, numera Olofströmsverken inom Volvokoncernen). Bland alla
de Lavals patent fanns även ett spännande projekt om en
svävarfarkost och 1885 byggdes på Ludwigsbergs gjuteri
1843 på försök en undervattensbåt, konstruerad
av honom.
"Hastigheten är en himmelens gåfva"
Men De Laval var inte bara en uppfinnare. Han hade även viljan
och tron att det genom forskning och utveckling skulle vara möjligt
att förbättra det mänskliga livet. Han levde i framtiden
både bokstavligt och bildligt. Och hela hans ekonomiska uppfattning
var grundad på exploatering av ännu inte genomtänkta
uppfinningar. Under hela sitt liv såg han sig som fosterlandets
frälsare. Och han hade ett konstnärstemperamen med lynnighet,
plötsliga infall, oregelbundna vanor, ekonomiskt lättsinne
och oinfriade löften. Dessutom var han även riksdagsman.
De Lavals drivbänkar
Gustaf de Laval blev känd som doktorn; den som skulle ställa
allt till rätta. Man vände sig till honom för att få
pengar till ideella föreningar, museer eller finansiering av
uppfinningar. Han är den privatperson i Sverige som med råge
har bidragit med mest pengar till svensk teknikutveckling. Gustaf
de Laval var mannen man skulle ha med i sitt sällskap.
År 1890
startade Gustaf de Laval något som kallades drivbänkar,
en rad projekt med omkring ett hundratal anställda som finansierades
av honom. Syftet med dessa drivbänkar var att utveckla teknik
som kunde användas i något av alla de Lavals olika företag.
Detta var Sveriges första privata forskningsinstitution och tanken
var att inte bara skapa nya uppfinningar, utan även att kommersialisera
innovationerna. Organisationen kring detta var ganska lös och
ingenjörerna förväntades själva ta ansvar för
hur projekten fortskred. Drivbänkarna genererade dock aldrig
några större ekonomiska vinster för de Lavals del,
utan förtjänsten låg mer på sikt - det visade
sig att flera av de ingenjörer som deltog i projekten fick skolning
för fortsatt framgångsrik verksamhet. Ett exempel på
detta var just Gustaf Dalén. |