Designstrategi
Design är ett utvecklingsarbete där man ser till helheter och genomlyser många olika aspekter för att skapa eller omskapa en produkt, tjänst eller ett samhälle. Enligt Utvecklingskontoret är design ett innovativt arbetssätt att möta utmaningar.

En viktig fråga att ställa i designarbete är ”vad vill vi att vår design skall göra?” (ex. förvaring av livsmedel) istället för att fråga ”vad vill vi designa?” (ex. ett kylskåp). Genom att ställa den första frågan kommer man närmre den verkliga utmaningen och den funktion som produkten eller tjänsten skall utföra. Frågan öppnar upp för möjligheter, den bjuder in olika kompetenser och expertkunskaper och den är nödvändig i ett hållbart utvecklingsarbete.

Utvecklingskontorets designstrategi går ut på att identifiera olika aspekter i ett rums och tidsperspektiv. Den placerar produkten i ett globalt sammanhang där hållbar utveckling är ett av de viktigaste kriterierna. Den ger också företaget en spegelbild och en möjlig riktning inför framtiden. Exempel på aspekter vi inkluderar är estetik, funktion, användarvänlighet, social kontext, ekonomi, material, företagets vision, tillverkningspremisser, identitet, transport, etik, arbetarvillkor, återvinning och inte minst framtidsfrågor.

Projekten kan ha olika utformning, en workshop under en dag eller pågå som ett utvecklingsarbete under flera månader. Projektgruppernas sammansättning skapas efter projektens kompetensbehov och externa mentorer bistår under projektens gång med expertis och rådgivning.